چرا بايد به سونا برويم؟

چرا بايد به سونا برويم؟

سونا يكي ازفعاليتهايي است، كه تقريباً همه ورزشكاران با آن آشنا هستند و در سطح قهرماني و حرفه اي و آماتوري به آن توجه خاصي دارند، اما اين كه چه فوايدي دارد و چگونه بايد از آن استفاده كرد، دانستن آن براي همگان بسيار لازم به نظر مي رسد.

اولين بار، فنلاندي ها سونا( خشك) را به كار گرفتند. گفته مي شود از هر 3 خانه در فنلاند، يكي داراي سونا است. همه از سونا مي توانند استفاده كنند: پير، جوان، مرد، نوزاد، خردسال و زنان باردار و حتي حيوانات، فقط بايد پيش از استفاده با پزشك مشورت كرد.

فنلاندي ها معتقدند سونا بدن را از استرس ها و سموم آزاد مي كند.

در سونا چه اتفاقي مي افتد؟

به محض ورود به سونا، بدن به گرما واكنش نشان مي دهد. درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتي گراد مي رسد. مويرگها گشاد مي شوند. منفذهاي پوست باز مي شود و شروع به تعريق زياد مي كنيم. جريان خون و جابه جايي مواد در بدن افزايش پيدا مي كند. تعداد ضربان هاي قلب از متوسط 70 به 100عدد در دقيقه مي رسد. راههاي تنفسي بازتر مي شوند. تنفس بهتر و راحت تر انجام مي شود و ميزان دريافت اكسيژن بر اثر تاثيرهواي خشك و گرم بيشتر مي شود به دليل تغييرات سريع درجه حرارت، انعطاف پذيري (الاستيسيته) عروق بهبود مي يابد . روي تنفس پوست تاثيرعالي مي گذارد و باعث سريع شدن سوخت و ساز سلوليت(چربي زير پوست ران و كپل) مي شود. بر اثر گرماي سونا بر سرعت متابوليسم افزوده مي شود و با كمك سونا سبك تر و لاغرتر مي شويم.

غير از اين، سونا باعث بالارفتن مقاومت در مقابل عفونت هاي ويروسي مي شود و با كمك سونا سبكتر و لاغرتر مي شويم.

غير از اين ، سونا باعث بالارفتن مقاومت در مقابل عفونت هاي ويروسي مي شود و دوباره سازي سلولها را تسريع مي كند.

پيش از وارد شدن به سونا بايد يك دوش عميق بگيريد و سر را كاملاً خشك بكنيد. در بدو ورود به داخل سونا، حتي المقدور در موقعيت خوابيده و با يك حوله بلند در زير خود قرار بگيريد. از سكوهاي پايين شروع كنيد، زيرا درجه حرارت كمتر است. در شروع، زمان كوتاهي را در سونا بمانيد و زماني كه بدن به آن عادت كرد تا 30 دقيقه در موقعيت بمانيد.

بعد از هر اقامت در سونا، تا حدود 1 ليتر مايعات از دست مي دهيد، پس لازم است مايعات زيادي قبل و بعد تعريق بنوشيد. از نوشيدن قهوه، الكل و نوشيدني هاي گازدار خودداري كنيد. با شكم پر به سونا نرويد. با شكم خالي نيز رفتن به سونا پيشنهاد نمي شود. 2 ساعت پيش از رفتن به سونا غذاي سبك بخوريد. قبل از خروج از سونا كمي نشسته، سپس بلند شويد. با اين كار از سرگيجه احتمالي جلوگيري مي كنيد. اگر در سونا احساس ضعف يا سرگيجه كرديد، از آن خارج شويد، به پشت بخوابيد و پاهاي خود را بالا بگيريد. بعد از خروج از سونا حتماً با آب سرد دوش بگيريد و يا داخل يك حوضچه آب سرد شويد. زياده روي نكنيد فقط تا زماني در سونا بمانيد كه براي شما لذت بخش است.

تفاوت ميان سوناي خشك و تر

سوناي خشك، مشهورترين و پرطرفدارترين سونا در جهان است. نام آن از زبان فنلاندي گرفته شده و از چوب ساخته مي شود. معمولاً وقتي صحبت از سونا مي شود، منظور سوناي خشك است، ولي سوناي تر( ترك) و همچنين سوناي روسي نيز معروف اند. در سوناي خشك، درجه حرارت بين 80 تا 130 درجه سانتي گراد است. ولي در سوناي تر بندرت از 50 درجه تجاوز مي كند. سوناي تر حداكثر درجه رطوبت را دارد.

به علت اختلاف در ميزان رطوبت هوا سوناي تر بعد از سوناي خشك پيشنهاد مي شود.

مزاياي سونا متفاوت است. معروف است كه تصوير ريه هاي انسان و به همين دليل لازم است اين پوست از مواد مضر پاك شود. سونا براي بهبود تنفس پوست نيز ايده آل است . تهويه بهتر پوست و سونا گرفتن مداوم، شانس سالم ماندن آن بيشتر مي شود. سونا دردهاي رماتيسمي را تسكين مي دهد و لازم است دست كم يك بار در هفته به سونا رفت.

تذكر

پيش از رفتن به سونا با پزشك خود مشورت كنيد. به افرادي كه از بيماري هاي قلبي عروقي، ريوي و يا واريس رنج مي برند، رفتن به سونا پيشنهاد نمي شود.

براي بعضي ها سونا مانند شوك است. بايد محتاط بود و به سفارش متخصصان گوش داد و اصول تجربه شده را رعايت كرد.

چرب كردن پوست با روغنهاي مختلف قبل از رفتن يا در حين حضور در سونا پيشنهاد مي شود. معمولاً اين كار را بعضي افراد براي تحريك تعريق خود انجام مي دهند، كه باعث خفه كردن پوست مي شود.
 
 
منبع:
سایت تبیان