هفت سوال قبل از راه اندازی وبلاگ

هفت سوال قبل از راه اندازی وبلاگ
وب لاگ جزء آخرین اصطلاحاتو پدیده های دنیای بازاریابی الکترونیکی می باشد. با وجود این که هر روز تعدادبیشتری از تاجران به گروه دارندگان وب لاگ اضافه می شوند اما هنوز هم تعداد کمی ازمردم حضور وب لاگ ها را در نزدیکی خود حس می کنند و به استفاده بهینه از آن ها فکرمی کنند.
اگر مایلید که یک وب لاگ تجاری داشته باشید قبل از شروع هر کاری به 7سوال زیر پاسخ دهید:
 
1- آیا واقعاً به وب لاگ نیازدارید؟
ویرایش و نگهداری وب لاگ احتیاج به یک فرد متعهد و علاقه منددارد. نویسنده صفحات وب لاگ باید از منظم کردن کلمات و جملات لذت ببرد. فردی با اینمشخصات حتماً باید در پیدایش وب لاگ حضور داشته باشد.
شما باید اهداف تجارت خودرا در نظر بگیرید. آیا وب لاگ می تواند در رسیدن به این اهداف موثر باشد؟ شما حقدارید که از بین روش های متعدد اینترنتی، بهترین ها را انتخاب کنید. روش های دیگربازاریابی الکترونیکی مانند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، تبلیغ در مجلاتالکترونیکی، انتشار خبرنامه و... نیز در اختیار شما هستند که همگی ابزارهاییقدرتمند محسوب می شوند.
2- مخاطبین وب لاگ شما چهاشخاصی هستند؟
اولین پله برای دسترسی به مخاطب، پیدا کردن محل هایی استکه مخاطبین مورد نظر در آن حضور دارند و به دنبال اطلاعاتی در مورد محصولات ما میگردند. اگر اکثر مخاطبین شما، همشهریان شما هستند یا در روزنامه ها به دنبالمحصولات شما می گردند، تبلیغات در رسانه های دیگر موثرتر از تبلیغات اینترنتی خواهدبود.
اما اگر مخاطبین شما جزء گروه های زیر محسوب می شوند، ایجاد وب لاگ میتواند تجارت شما را تقویت کند.
کاربران اینترنت
آیا افراد مورد نظرشما از اینترنت استفاده می کنند؟ اگر این طور نیست، نه تنها وب لاگ بلکه اقدام بههر فعالیت اینترنتی دیگر به منزله تلف کردن وقت و انرژی خواهد بود.
خوانندگان وب لاگ
آیا مخاطبین شمابه وب لاگ ها مراجعه می کنند؟ یا مایلند اطلاعات به آدرس پست الکترونیک آن ها ارسالشود؟ در این صورت ایجاد خبرنامه موثرتر خواهد بود.
کاربران موتورهای جستجو
داشتن وبلاگ امتیاز بزرگی در رتبه بندی موتورهای جستجو محسوب می شود. اگر مخاطبین مورد نظرشما از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات کمک می گیرند، شما هم می توانید برای جذبهرچه بیشتر آن ها از وب لاگ کمک بگیرید.
3- هدف شما از ایجاد وب لاگچیست؟
این ابزار الکترونیکی می تواند تجارت شما را در جهت های متفاوتیتقویت کند.
افزایش رتبه در موتورهای جستجو و درنتیجه افزایش بازدیدکننده
معروف کردن نام شرکت شما، محصولات وخدمات شما یا شخص شما
ایجاد ارتباط شبکه ای با افرادی کهعلائق مشابه با شما دارند
دسترسی به افرادی که از حوزه فعالیتشما دور هستند
معرفی و ایجاد اعتبار برای شما بهعنوان یک اندیشمند و متخصص در حوزه فعالیت خود
تقویت حضور هویت انسانی در سایت هایتجاری
دسترسی به مشتریان بالقوه و همکاراندیگر
تصمیم گیری در این مورد که هدف واقعیایجاد وب لاگ چیست به شما کمک می کند که نیرو و وقت خود را روی موضوعات خاص متمرکزکنید و هر چه سریعتر به اهداف مورد نظر خود برسید.
4- برای مسائل مربوط به وب لاگچقدر زمان اختصاص خواهید داد؟
اشخاصی که مایلند وب لاگ حرفه ای و موفقیداشته باشند، علاوه بر نوشتن مطالب وب لاگ، زمان زیادی را صرف خواندن نوشته هایمراجعین یا وب لاگ های مرتبط دیگر می کنند تا اطلاعات کاملی را در وب لاگ خود قراردهند. اگر زمان کافی ندارید بهتر است شخصی را برای این بررسی ها در نظر بگیرید یافکر داشتن وب لاگ را از سر بیرون کنید.
5- آیا انواع مختلفی از وب لاگها وجود دارند؟ کدامیک نیازهای شما را برآورده می کند؟
تصمیم گیری وانتخاب نوع وب لاگ مطلب بسیار مهمی است که پس از بررسی ویژگی ها و مزایای انواعمختلف باید انجام گیرد. علت اهمیت این تصمیم آن است که جابجایی مطالب از یک وب لاگبه وب لاگ دیگر باعث از دست رفتن مطالب، خوانندگان و رتبه های به دست آمده درموتورهای جستجو خواهد شد. این تصمیم گیری به اهداف تجاری، محدودیت زمانی و علاقهشخصی شما بستگی دارد.
اگر مایلید که هر چه سریعتر وب لاگ خود را راه اندازیکنید، تخصص کافی در دنیای اینترنت ندارید، با کدنویسی و اسکریپت ها آشنایی ندارید وبه نوشتن مطالب علاقه دارید، وب لاگ های زیر اهداف شما را زودتر و بهتر برآورده میکنند:
Blogger, Blogware, Squarespace,Blogfa, Typepad
اما اگر وقت و حوصله بیشتری دارید وترجیح می دهید که یک وب لاگ منحصر به فرد داشته باشید نرم افزارهاییمانند:
 Wordpress, b2Evolution, Movable Type
 برای شما ساخته شده اند.
6- برنامه آینده شما برایتوسعه وب لاگ چیست؟
چرا در هنگام ایجاد وب لاگ باید به توسعه آن نیزفکر کرد؟ زیرا با در نظر گرفتن آینده متوجه خواهید شد که چه بخش هایی بیشتر ارزشسرمایه گذاری و صرف وقت را دارند. روش های توسعه وب لاگ را می شناسید و متوجه میشوید که کدام بخش از امور را می توانید خود به عهده بگیرید و کدام بخش ها را بایدبه شرکت ها و افراد متخصص واگذار کرد. به این ترتیب از همان ابتدا می توانید سرویسدهنده مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید و با سرعت بیشتری حجم ترافیک وب لاگ خود رابالا ببرید.
7- چگونه وضعیت موفقیت وب لاگخود را بررسی می کنید؟
برای تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت وب لاگ بایدحجم ترافیک و فروش ناشی از آن را بسنجید. برنامه ریزی برای این بررسی ها باعثتصمیمات هدفدار آینده خواهد شد.
توجه داشته باشید که ایجاد وب لاگ یکضرورت نیست بلکه فرم جدیدی از ارتباطات است. اجازه ندهید که توجه به وب لاگ شما رااز انواع دیگر ارتباطات غافل کند. ممکن است که بعضی از اهداف با ارتباط رودررو،جلسات رسمی یا مکالمات تلفنی بهتر برآورده شوند. اما اگر به تمام سوالات بالا پاسخگفتید و متوجه شدید که وب لاگ شما را به اهداف خود نزدیک می کند، حتماً برای ایجادآن اقدام کنید.