مناسبترين زمان ورزش

مناسبترين زمان ورزش


مناسبترين زمان ورزش

هر ورزشکار در ساعت مخصوصي از روز بهترين کارايي را دارد. در اين هنگام از روز، عوامل اساسي بيولوژيک بدن ورزشکار از نظر انعطاف پذيري، قدرت، دماي بدن، هوشياري و ميزان استراحت قلب و فشار خون در حداکثر کارايي براي اجراي حرکات ورزشي قرار دارد.


براي اکثر ورزشکاران، اين زمان مطلوب عصرها و اوايل غروب مهيا مي‌شود. در مورد مابقي ورزشکاران، زمان مطلوب در اوايل روز يا در اوايل شب حاصل مي‌گردد. مربيان مي‌توانند به ورزشکاران کمک کنند تا به زمان مطلوب بدن خود و اوقات اجراي مطلوب پي ببرند.


چه ساعتي از روز مناسبترين زمان جهت اجراي فعاليتهاي ورزشي مي‌باشد؟
تحقيقاتي که بر روي فوتباليست‌ها صورت گرفته مشخص نمود، بهترين زمان فعاليت آنها ساعت پنج بعداز ظهر بوده و بدترين زمان پنج صبح مي‌باشد. همچنين تحقيق ديگري بر روي شناگران و دوندگان انجام گرفته مشخص نموده که بهترين سرعت آنها در طي ساعت پنج تا هفت عصر به دست مي‌آيد.


بنابراين بهترين زمان براي اجراي فعاليت‌هاي ورزشي در «اواخر عصر» يا در «اوايل شب» مي‌باشد:


در اين ساعات، دماي بدن اکثر افراد در بالاترين حد خود مي‌باشد و به همين ترتيب قدرت، انعطاف‌پذيري و توانايي تعريق آنها نيز در بالاترين حد خود قرار مي‌گيرد. همچنين اکثر مردم، بعد از ظهرها داراي توانايي و هوشياري بيشتري براي فعاليت‌هاي ورزش مي‌باشند.


بهترين و مناسب‌ترين ماه‌هاي ورزش براي رشد جسماني، ماه‌هاي ارديبهشت، خرداد و تير مي‌باشد. فصل بهار يکي از بهترين زمان‌ها براي از بين بردن بعضي از بيماري‌ها با استفاده از هواي کاملاً پاک و بانشاط است.
در اين زمينه حديثي از وجود مقدس پيامبر(ص) روايت شده که مضمون آن چنين است:


«خود را از بادهاي پائيزي دور کنيد اما خود را در معرض بادهاي بهاري قرار دهيد»


با لباسهای نایلونی ورزش نکنید

ورزش کردن با لباسهای نایلونی حرارات بدن را به طور غیر عادی بالا می برد و این امر می تواند خطرناک بوده و منجر به ایست قلبی بشود.
حدود ۸۰ درصد از انرژی آزاد شده بدن در طول ورزش به صورت حرارت از بدن خارج می شود
در ازای هر ۵ دقیقه ورزش دمای بدن ۱۰ درجه بالا می رود. از طرفی مهم ترین راه از دست دادن حرارت، تعریق می باشد. به ازای هر لیتر عرق در حدود ۶۰۰ کیلو کالری از انرژی بدن خارج می شود و این رطوبت باعث کاهش دفع حرارت می شود.


حالا اگر افراد در هنگام حرکات ورزشی از لباسهایی یا پوشش پلاستیکی استفاده نمایند، میزان رطوبت به حدی زیاد می شود که عرق روی بدن جریان می یابد و حرارت اتلاف نشده و افزایش می یابد. این مسئله منجر به صدمات ناشی از حرارت شده و خستگی زیاد به ویژه در هوای گرم و مرطوب را به دنبال دارد.


پس نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه چنانچه میزان این عرق بیشتر از مایعات دریافتی بدن باشد سبب کاهش حجم پلاسمای خون شده و با افزایش دمای بدن کاهش توانایی قلب و کاهش تحمل فرد را نیز در پی دارد.
به همین دلیل برخی از افراد در حال انجام حرکات ورزشی دچار مشکلات حاد قلبی و بعضاً ایست قلبی می شوند. کارشناسان معتقدند که استفاده از لباسهای نایلونی در سونای بخار نیز همین اندازه خطر دارد.