رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد: هدف از اجرای طرح «شهردار مدرسه» تقویت حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر، مدرسه و خانواده است ترویج فرهنگ مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان، از اهداف اجرای طرح «شهردار مدرسه» است

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد: هدف از اجرای طرح «شهردار مدرسه» تقویت حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر، مدرسه و خانواده است ترویج فرهنگ مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان، از اهداف اجرای طرح «شهردار مدرسه» است


رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد: هدف از اجرای طرح «شهردار مدرسه» تقویت حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر، مدرسه و خانواده است ترویج فرهنگ مشارکت و مسئولیت پذیری دانش آموزان، از اهداف اجرای طرح «شهردار مدرسه» است

 
 
 
 
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در جلسه هم اندیشی اجرای طرح شهردار مدرسه گفت: طرح شهردار مدرسه با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانش آموزان استان یزد با هدف آمادگی ورود نوجوانان به زندگی در جامعه ای بزرگ‌تر از مدرسه اجرا و برنامه ریزی شده است.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی صداقت » در جلسه هم اندیشی اجرای طرح شهردار مدرسه که با حضور «محمدباقر پارساییان» عضو شورای شهر، «حسین میرشریف» رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، نماینده آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدرسه های شرکت کننده در این طرح برگزار شد، با بیان اینکه مخاطبان طرح شهردار مدرسه، دانش آموزان مقطع متوسطه اول است، گفت: خواستگاه این طرح تقویت، رشد و مشارکت دانش آموزان بصورت عملی و بنیادین در بستر مدرسه است، چرا که مدرسه یکی از موثرترین فضاها برای آموزش، ترویج فرهنگ مشارکت و تبلور شخصیت و مسئولیت پذیری دانش آموزان است.
 
وی با اشاره به اینکه سنت و تفکر مشارکت باید از دوران کودکی و نوجوانی به افراد آموزش داده شود تا موثرتر و سودمندتر  باشد، افزود: طرح شهردار مدرسه وسیله ای برای تحقق اهداف معین حول محور شخصیت بخشیدن به نوجوانان، تقویت مشارکت جویی دانش آموزان در سطح شهر و مدرسه به خانواده است.
 
وی اعلام کرد: این طرح در راستای استفاده از ظرفیت های ارزشمند دانش آموزی و کاهش آسیب های اجتماعی با توجه به افزایش در شرایط کرونا در مدارس  اجرا می شود، گفت: طرح شهردار مدرسه هدف های بزرگی از جمله ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان، استفاده از نقطه نظرات دانش آموزان در امور مدرسه و زمینه سازی برای آموزش و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان برای حضور موثر و بهتر آنان در عرصه های مختلف جامعه را دنبال می کند.
 
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با اشاره به اینکه در این طرح با مسئله شناسی و برنامه ریزی آشنا می شوند، گفت: از جمله فعالیت های شهردار مدرسه می توان به شناسایی و اولویت بندی وضعیت پیرامون مدرسه تا شعاع 500 متری، شناسایی و اولویت بندی نیاز های مدرسه، انتخاب 5 نفر به عنوان معاونین شهردار مدرسه، جلب مشارکت حداکثری دانش آموزان در برنامه های طرح شهردار مدرسه و ارتباط و برگزاری جلسه با رابط طرح اشاره کرد.
 
صداقت در ادامه گفت: پس از انتخاب شهردار مدرسه، رویداد آموزشی ویژه شهرداران مدرسه برگزار می شود و به طور کامل آموزش می بینند و با وظایف و مسئولیت های خود آشنا می شوند.
 
عضو شورای شهر یزد در این جلسه با بیان اینکه اکثر مردم اطلاعات کاملی از قوانین شهرداری ندارند و این  باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است، گفت: این طرح می تواند با آموزش نسل جدید و همچنین انتقال این آموزش ها به خانواده، باعث کاهش بعضی مشکلات و ارتقای سواد شهروندی جامعه و اتفاقات خوب شود.
 
«محمدباقر پارساییان» یکی از مزیت های این طرح را ارتباط مستقیم مدرسه و اعضای آن  با شهردار و اعضای شورای شهر یزد دانست و افزود:  حضور آنان در مدرسه می تواند برای مدرسه در جهت رفع مشکلات  بسیار مفید و سودمند باشد. در این طرح هم نگاه حمایتی از مدارس و هم نگاه آموزشی و فرهنگی دنبال می شود.
 
وی گفت: اعضای شورا با دلسوزی در صدد رفع مشکلات بر می آیند و بسیار پیگیر هستند، همچنین دانش آموزان می توانند از قسمت های مختلف شهرداری از جمله مانیتورینگ شهرداری، سازمان حمل و نقل، سازمان مدیریت پسماند و سایر سازمان ها ی شهرداری بازدید کنند.
 
مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز در این نشست با بیان اینکه 10 مدرسه دخترانه و 10 مدرسه پسرانه برای اجرای این طرح در هر منطقه شهرداری انتخاب شده است، گفت: اصلی ترین هدف اجرای این طرح، رشد و ارتقای روحیه اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی دانش آموزان است.
 
«حسین میرشریف» با بیان اینکه شهردار مدارس از پایه نهم انتخاب می شود، افزود: هدف ما از اجرای این طرح ایجاد بستر مناسب برای تعامل فکر، اندیشه و نظرات دانش آموزان با مسئولین، توسعه قدرت، تصمیم گیری و تعامل بین تشکل ها طرح ریزی شده است.
 
گفتنی است؛ در ابتدای جلسه، مدیران و معاونین مدارس نقطه نظرات و سوالات خود را مطرح کرده و هم اندیشی لازم در اجرای هرچه بهتر این طرح صورت گرفت.